RSS

Podatek od nieruchomości a porty: zwolnienia dla zarządców i infrastruktury portów morskich

09 Sier

W lipcu 2014 roku Najwyższy Sąd Administracyjny rozpatrywał dwie istotne kontrowersje w zakresie podatku od nieruchomości o dużym znaczeniu dla przedsiębiorców związanych z transportem wodnym. Dotyczyły one art. 7 ust. 1 pkt 2 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w którym zapisano warunki pięcioletniego zwolnienia z tego typu daniny publicznej dla budowli i części infrastruktury technicznej na nabrzeżach, które związane są z portem – bezpośrednio lub umożliwiając dostęp jednostek pływających – wraz z gruntem. Wyłączone od zwolnień są przy tym  „grunty zajęte przez podmiot inny niż podmiot zarządzający portem lub przystanią morską”.

Na wniosek sędziego Romana Hausera, NSA zajął się rozpatrzeniem możliwości zwolnienia z podatku od nieruchomości firm eksploatujących infrastrukturę portową jako podmioty zewnętrzne w stosunku do zarządcy. Sędziowie zrezygnowali jednak z podjęcia uchwały, uznając, iż orzecznictwo w tym względzie jest na tyle jednolite, iż nie budzi wątpliwości fakt, iż zwolnienie takie dotyczy jedynie zarządzających portem podmiotów, korzystających z jego urządzeń. Tym samym zanegowano wymowę wyroków z NSA z 18 października 2013 r. (sygn. akt II FSK 1830/12) i z 12 lipca 2013 r. (sygn. akt II FSK 678/13), w których uznano, iż w sytuacji najmu czy dzierżawy portu innemu operatorowi zwolnienie powinno być utrzymane, gdyż oddawanie portu komuś w posiadanie zależne, jest formą zarządzania. Zauważono też iż w tej sytuacji nikt nie może mieć prawa do zwolnienia, gdyż nie skorzysta z niego też dzierżawca, który płatnikiem podatku nie jest.

W drugiej sprawie spór dotyczył powszechności zwolnienia z podatku od nieruchomości dla poszczególnych typów portów. Prezydent jednego z miast nie zgodził się na zwolnienie nieruchomości z infrastrukturą techniczną obsługującej transport rzeczny, uznając, iż zwolnienie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt. 2 dotyczy jedynie portów morskich. Pogląd ten potwierdził po skardze właścicielki portu także Wojewódzki Sąd Administracyjny powołując na definicję infrastruktury portowej znajdującą się w ustawie o portach i przystaniach morskich, która wyliczając jej składniki i zadania, sytuuje te pierwsze  „w granicach portu lub przystani morskiej”. Także NSA w wyroku z 23 lipca 2014 r., (sygn. akt II FSK 1923/12) nie uznał racji upartej podatniczki, podkreślając, iż fakt umieszczenia przez ustawodawcę precyzyjnej definicji infrastruktury portowej uniemożliwia interpretacje rozszerzającą.

 

Reklamy
 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu Sierpień 9, 2014 w Orzecznictwo, Podatek od nieruchomości

 

Tagi: , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

 
%d blogerów lubi to: